Czas na "Niezłe szprychy"

Czas na zajawkę książkową po dłuższej przerwie! 📚

Agnieszka Ejsmont  w ramach pracy dyplomowej na wrocławskim ASP popełniła książkę „Niezłe szprychy”. Ciekawa wizualnie konstrukcja opiera się na motywie rowerowych szprych i technice kolażu wykorzystującej różnorodną grafikę. Sama lektura przybliża rolę roweru w uniezależnianiu się kobiet i historię ewolucji kobiecego kolarstwa. Z kolei w części reporterskiej poznajemy sylwetki i przemyślenia współczesnych rowerzystek/kolarek, aktywnie działających w środowisku.

To literatura sportowa i faktu, a są nim powolne zmiany społeczne: w myśleniu kobiet i o kobietach. Przyznam, że ubogaciła moją wiedzę "emancypacyjną" o wątek kolarski, bo nigdy wcześniej się tym zagadnieniem nie interesowałam. Czytając złościłam się na niesprawiedliwości, czułam uznanie dla pionierek i ogromną wdzięczność za to co wywalczyły. Równocześnie bardzo dobrze rozumiałam wszystkie przytoczone motywacje, które skłaniają do jazdy na rowerze i potwierdzają, że jest czymś więcej niż wehikułem do przemieszczania się. Jeszcze bardziej dotarło do mnie, jak wiele barier muszą pokonać niektóre kobiety, jak bardzo może w tym pomóc rower i tworzące się wokół niego społeczności.

W tym kontekście nie sposób nie podkreślić znaczenia wspomnianej w książce grupy NABAJKU, której jestem częścią 🔵🟡🔴 Motywy jej stworzenia nie odbiegały dalece od innych: chęć wspólnej, rowerowej szwendaczki, bez presji i rywalizacji, z dala od męskich ambicji i komentarzy. Szybciej lub na luzie, najlepiej z fajnymi widokami. Dzięki temu Poznań zyskał dziewczyńską, amatorską grupę rowerową o niezobowiązującej organizacji i stylu jazdy. Jest w niej energia, radość i siostrzana atmosfera. Robią się rzeczy, które łączą i jednocześnie uczą na wielu płaszczyznach. Rodzi się pewna tożsamość i odwaga, gdzie indziej jest to po prostu ciekawa forma spędzenia czasu i poznania nowych osób.

A wracając do książki: jest ona niewątpliwie bodźcem do przemyśleń, poszerzania horyzontów i zaproszeniem niezdecydowanych do świata rowerowego.

Gratulacje Agnieszka! 👌

Niezłe szprychy nabajkowe. Fot. Szybka Anka

Komentarze

Popularne posty